Forum www.nestor-electronic.pl Strona Główna www.nestor-electronic.pl
Forum sterowników procesorowych- programy BASCOM
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Procedura automatycznej kalibracji, całkiem od nowa....

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.nestor-electronic.pl Strona Główna -> Pomoc w programowaniu BASCOM
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
narvany
Nowy


Dołączył: 19 Kwi 2008
Posty: 16

PostWysłany: Pon Maj 26, 2008 10:12 pm    Temat postu: Procedura automatycznej kalibracji, całkiem od nowa.... Odpowiedz z cytatem

Witam,
pytanie w sumie do p.Rafała, używam obecnie w swoim samochodzie wersji 3.5. Wszystko ok, jednak przypuszczam że w przypadku wtryskiwacza zastosowanego w moim samochodzie procedura kalibracji nie jest zbyt dokładna, kilkukrotnie robiłem nim takie same odcinki ze stałą prędkością, są pewne odchylenia. W związku z tym chciałbym sam napisać od podstaw procedurę kalibracji, aby uzyskane w ten sposób dane użyć do zaprogramowania eepromu, jednak bez kodu źródłowego programu nie będę w stanie tego zrobić, musiałbym stworzyć własne procedury przeliczające uzyskane podczas auto diagnostyki stałe na konkretne wartości. No chyba że ktoś mógłby przedstawić w jaki sposób były zliczane w tej procedurze z komputera w wersji 1_0 imp. z wtryskiwacza i imp. z czujnika drogi, oraz w jaki sposób na podstawie jakich wzorów przeliczone później w programie na konkretne wartości spalania i prędkości. Mając te wzory, oraz znając jakich zależności były wyliczone stałe wtrysku i drogi myślę że byłbym w stanie stwierdzić gdzie jest błąd - mógłbym również napisać procedurę dostosowaną do mojego samochodu i innych na mono wtrysku.

Czy taki parametr jak Injector opening duration (hot) 1,5-3,5 / 6000 [ms/rpm] daje mi jakieś dodatkowe informacje.
Czy biorąc pod uwagę ten parametr mogę pokusić się o przybliżony czas wyznaczenia czasu otwarcia wtryskiwacza w ten sposób...

Czy jest możliwe zmierzenie realnego czasu otwarcia wtryskiwacza na atmedze, i czy ma to sens jesli zuzycie paliwa stabilizuje sie dopiero przy dluzszej jezdzie i dobrze rozgrzanym silniku. O ile temat predkoście nie stwarza problemu, to z wtryskiem widze tu pewien problem. W jaki sposób wy swoich konstrukcjach staracie sie określić zużycie paliwa.?

Przypuszczam że resztę wyliczymy z zależności..

Chwilowe zużycie[l/100km]=[(czas otwarcia wtryskiwacza[s]*ilość wtryskiwaczy)*stała wtryskiwacza[l/s])*(100000/(ilość impulsów przetwornika drogi/stała przetwornika drogi)]

lub po dużym uproszczeniu Wink

chwilowe zużycie[l/100km]=zużyte paliwo[l]*(100000/przebyta droga[m])

O ile czas otwarcia wtryskiwacza możemy zmierzyć, ilość wtryskiwaczy znam, ilość imp. przetwornika drogi też mogę zmierzyć, stała mogę wyliczyć na podstawie zmierzonych wcześniej ilości imp. przetwornika drogi na jakimś konkretnym odcinku np. 10 km żeby się łatwo liczyło.... to skąd wziąść stałą wtryskiwacza.... ? Szukałem parametrów technicznych wtryskiwaczy stosowanych w moim samochodzie, ale niestety nigdzie nie znalazłem parametru mówiącego o l/s...

Obserwując zachowanie softu Rafała można by spróbować jeszcze inaczej, biorąc pod uwagę że nie znam stałej wtryskiwacza, można ją wyliczyć z powyższej zależności podstawiając jako wiadomą (średnie spalanie książkowe w przypadku cc 900 na wtrysku, w trasie około 6,3l/100km - o to pytał soft w wersji 1.0) a jako niewiadomą wyliczyć stałą wtryskiwacza i potem na podstawie powyższego wzoru wyliczać spalanie chwilowe.

Patrząc od innej strony znając stałą wtryskiwacza można by się również pokusić o wyliczenie w inny sposób spalanego paliwa, a mianowicie wyliczać na bierząco czasy otwarcia wtrysku, sumować je a gdy będą równe 1 sekundzie to licznik spalonej benzyny zwiększyć o stałą wtryskiwacza, Ale to tylko w wypadku znajomośći paramtru wtryskiwacza, choc ta metoda wydaje mi sie byc obarczona duzymmm błedem... i poprawniejsza wydaje się pierwsza.


Jeśli chodzi o samo mierzenie czasu otwarcia wtryskiwacza to można to zrealizować prosto... Na wypadek gdybyśmy wskoczyli z licznikiem gdy impuls ujemny już trwa (zakładamy ze mamy wtryskiwacz ster. potencjałem w pobliżu 0V) czekamy aż Impuls=0 żeby złapać cały impuls ujemny, potem czekamy na Impuls=1 i jak zmieni się na 0 to puszczamy Timer, czekamy do momentu w którym Impuls=0 i jak zmieni się na 1 zatrzymujemy Timer.

Jakieś sugestie.. ? jak wy rozwiązaliście ten problem.
_________________
Cinquecento 900 (899 cm³) z jednopunktowym wtryskiem benzyny sterowanym elektronicznie, katalizatorem i skrzynią 5-biegową
-----------------------------------------------------------
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
rafal
Site Admin


Dołączył: 08 Lis 2007
Posty: 1180
Skąd: Olkusz

PostWysłany: Wto Maj 27, 2008 7:03 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jeśli układ nie mieży zbyt dokładnie z powodu niedokładniej kalibracji- to juz nieproblem, przesiądź sie na wersjie 4.2 ipo sprawie tam możesz sobie ręcznie korygować stałą wtrysku i drogi, wiec możesz skorygować aż uzyskasz dobry odczyt.

Powodzenia
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
narvany
Nowy


Dołączył: 19 Kwi 2008
Posty: 16

PostWysłany: Wto Maj 27, 2008 7:08 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Tak sie zastanawiam czy przypadkiem kalibracja we wcześniejszych wersjach nie polegała na wyliczeniu stałych na podstawie podanego przejechanego odcinka, oraz wpisaniu ile średnio pali, bo w sumie z tych dwóch rzeczy też już można wyliczyć potrzebne stałe, jednak ze znacznie mniejszą dokładnością niż w sposób zaproponowany przeze mnie (choć nie do końca jeszcze sprawdzony - wiec nie twierdze ze poprawny Smile ).
Biorąc pod uwagę że całkowicie zrezygnował Pan w nowszych wersjach z procedury autokalibracji i została ona zastąpiona ręczną kalibracją, czy mogła by zostać przedstawiona pierwotna procedura autokalibracji, w chwili obecnej nie jest już ona raczej istotna dla nikogo, ponieważ wszyscy przesiadają sie na wersje 4.2 która nie posiada błędów wersji pierwotnej, jak też Pan zasugerował w poprzednim poście, i posiada możliwość dopasowania do każdego samochodu. Nie chciał bym popełnić podobnych błędów, a poza tym chciałbym upewnić się w tym czy mój tok rozumowania jest poprawny..

Pozdrawiam.
_________________
Cinquecento 900 (899 cm³) z jednopunktowym wtryskiem benzyny sterowanym elektronicznie, katalizatorem i skrzynią 5-biegową
-----------------------------------------------------------
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
rafal
Site Admin


Dołączył: 08 Lis 2007
Posty: 1180
Skąd: Olkusz

PostWysłany: Wto Maj 27, 2008 7:56 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Rozumię, ale niestety ale nie udostępniam kodu żródłowego komputerka pokładowego, ani tez jego części. Prosze sie nie obrażać, ale niestety w dzisiejszych czasach nikomu nie można zaufać.
Moge tylko powiedzieć, że układ mieży czas otwarcia wtrysku a potem dzieli go przez ilośc paliwa jakom spaliłeś i już mamy stała wtrysku
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
narvany
Nowy


Dołączył: 19 Kwi 2008
Posty: 16

PostWysłany: Wto Maj 27, 2008 10:24 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ok, rozumiem w końcu z jednej strony też patrząc jest to też dla wielu osób źródło dochodów dlatego rozumiem - nie ma sensu podcinać gałęzi na której siedzą - ja raczej podchodzę do tego tematu dość entuzjastycznie i raczej żeby sobie coś udowodnić. Jak na razie opracowałem trochę inne (tak przynajmniej przypuszczam na podstawie działania innych programów) podejście do obliczania stałej drogi, nie chodzi tu o wzór który w wielu przypadkach jest identyczny, ale o metodę mierzenia i przetwarzania, jak to potestuje i dokończe to podzielę się efektami Smile stałą wtrysku zajmę się później bo to zagadnienie wydaje mi się bardziej skomplikowane, przynajmniej narazie. Szczerze to mój pierwszy program na AVR Wink ale kiedyś programowałem trochę a zasady są ogólnie te same Smile diabeł tkwi w szczegółach Smile a na dobrym symulatorze pracuje się świetnie Smile i są już pierwsze efekty pracy,
_________________
Cinquecento 900 (899 cm³) z jednopunktowym wtryskiem benzyny sterowanym elektronicznie, katalizatorem i skrzynią 5-biegową
-----------------------------------------------------------
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.nestor-electronic.pl Strona Główna -> Pomoc w programowaniu BASCOM Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group