Forum www.nestor-electronic.pl Strona Główna www.nestor-electronic.pl
Forum sterowników procesorowych- programy BASCOM
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Eco - driving

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.nestor-electronic.pl Strona Główna -> Komputer pokładowy-zagadnienia ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
adammada
Nowy


Dołączył: 19 Sie 2010
Posty: 3

PostWysłany: Czw Sie 19, 2010 9:50 am    Temat postu: Eco - driving Odpowiedz z cytatem

Jeszcze nie mam komputerka, ale jak już będę miał czas na zabawę przy samochodzie to planuję go zamontować. Będę chciał przeprowadzić testy "jak jechać, aby najmniej spalić", w szczególności przetestować zasady eco-drivingu, które czasem wydają się być sprzeczne ze zdrowym rozsądkiem. Zaproponuję tutaj co by było do przetestowania, pytanie czy komputerek w tym pomoże.


TEST 1:

Jazda 50 km/h płaski teren : 3 bieg, 4 bieg, 5 bieg -jakie jest spalanie chwilowe? (Proszę o podzielenie się już teraz, pewnie sami sprawdzaliście. Interesuje mnie zwłaszcza Nubira autora, bo ja mam Lanosa, czyli pokrewne auto Smile ). Przypominam, że eco-driving każe przy max 2500 obrotów wrzucać wyższy bieg, 50 km/h - piątka


Do dalszych testów potrzebna byłaby znajomość ile paliwa zostało zużytego na danym odcinku. Przy czym odcinki rzędu góra kilku km. Widziałem, że komputerek potrafi pokazywać zużycie paliwa, ale chyba w litrach tylko, a to zdecydowanie za mała rozdzielczość. Czy może się mylę? Rozwiązania jakie widzę:

a) zwiększyć rozdzielczość wyświetlania zużycia paliwa
b) Ideałem byłby oddzielny ekran:
- aktualna prędkość
- aktualnie przejechana odległość (z rozdzielczością min 10 metrów), pomiar odległości od wciśnięcia "START"
- ilość spalonego paliwa (pomiar od wciśnięcia "START")
- zatrzymanie pomiaru po wciśnięciu "STOP"
- ustawienie, po jakiej odległości pomiar ma się zatrzymać (1000 metrów, 2000 metrów, ew. dopiero po "STOP")

c) Czy ekran "kalibracji" zliczający pracę wtryskiwaczy pozwoliłby szacować spalanie na tak krótkich odcinkach? Jeśli tak, to w ostateczności testy można przeprowadzić tak:
- komputerek w tryb kalibracji
- jakaś kamerka na komputerek
- gdy chcemy rozpocząć pomiar machamy szybko ręką przed kamerką, gdy zakończyć - znowu machamy. Potem na filmiku odczytujemy jakie cyferki były na początku i końcu i ich różnica pozwoli porównywać spalanie przy różnych technikach jazdy.


TEST 2.

Jak wiadomo ecodriving każe bardzo szybko wrzucać wyższe biegi, jednocześnie wciskając gaz do połowy bądź 3/4 póki nie dobijemy do pożądanej prędkości. Nasuwa się pytanie - czy lepiej jak mam te 50 km/h na 5-tce (jak każe ecodriving), po czym trafia się okazja do przyspieszenia do 90 km/h deptać gaz ostro, lekko, a może zredukować bieg najpierw?

Przeprowadzenie testu:
wybieramy sobie konkretny odcinek drogi (typu od znaku do zjazdu), wystarczająco długi ,aby każdą techniką jazdy rozpędzić się na nim z 50km/h do 90 km/h.

Wjeżdżamy z prędkością 50 km/h na 5 biegu, rozpoczynamy pomiar. Stosujemy kilka technik:
- pedał do połowy albo i więcej i czekamy aż będzie 90 km/h (spalanie chwilowe wyższe, ale krócej niż "na dziadka" - ecodriving)
- pedał delikatnie i długo się rozpędzamy
- redukcja biegu, rozpędzenie.

Najlepiej każdy przejazd ze 2 razy, aby poznać rozrzut błędu (aby się nie okazało że np. siła wiatru ma większe znaczenie niż technika jazdy).


TEST 3.

Eco-driving każe podczas podjazdu nie redukować biegu, tylko utrzymywać stałą prędkość poprzez zwiększanie gazu. Wypadałoby znaleźć jakiś podjazd (im dłuższy tym lepszy, chociaż bez przesady), wybrać odcinek rozpoczynający się przed podjazdem, a kończący w pewnej odległości za i przeprowadzić znowu pomiary różnymi technikami jazdy, przy założeniu, że:

- rozpoczynamy pomiar jadąc 50 km/h
- kończymy pomiar jadąc 50 km/h (dlatego, że jeśli pozwolimy samochodowi zwolnić na podjeździe, to chociaż spalimy mniej, będziemy mieli mniejszą szybkość na końcu. Aby pomiar był uczciwy, trzeba dać odcinek na rozpędzenie się do 50 km/h przy końcu pomiaru).

Najlepiej to samo dla wyższej prędkości.



Proszę o uwagi, a także podzielenie się swoimi "pomiarami", w końcu chyba po to się większość ludzi na komputerek skusiła, a i autor pewnie z myślą o ekonomicznej jeździe go tworzył (potrzeba matką wynalazku).
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
SunRiv
Zawsze na posterunku


Dołączył: 11 Lut 2009
Posty: 321
Skąd: Opole

PostWysłany: Czw Sie 19, 2010 12:23 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

to powinien cie zainteresować projekt Eco-tuner który niebawem przedstawię na łamach swojej stronki , testy w moim SDX-SR trwają

podpowiem tyle ze poza funkcjami zblizonymi do komputerka , ma mozliwość ingerowania w ustawienia map-sensora i wtryskiwaczy

projekt oparty o platformę zgodną z Arduino i zaprogramowany w C
dla Arduino , dodatkowo udostepnie źródła dla wszystkjich zainteresowanych co zakupia urządzonko - bedzie tańsze od NES


pozdrawiam
_________________
Subaru Libero SDX-SR 94"
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
adammada
Nowy


Dołączył: 19 Sie 2010
Posty: 3

PostWysłany: Czw Sie 19, 2010 12:56 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zdarzyło mi się kiedyś napisać programik w asemblerze do sterowania grzejnikiem, przy czym to był jakiś PIC - ale ja jestem bardziej od pisania, mniej od lutowania ... Zmierzam do tego - jak wygląda programowanie tej "zgodnej z Arduino" platformy - wymaga to oddzielnego programatora, czy wystarczy podpiąć komputer do płytki i już można się bawić (RS, LPT, USB, czy coś?).
Zainteresowało mnie to, bo skoro udostępnisz źródła...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
SunRiv
Zawsze na posterunku


Dołączył: 11 Lut 2009
Posty: 321
Skąd: Opole

PostWysłany: Pią Sie 20, 2010 3:55 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Program pisze sie w API Arduino w jezyku C dla AVR,
wgranie oprogramowania jest mozliwe na 2 sposoby:

1. Poprzez API przy pomocy Interfrejsu USB-UART
2. Poprzez Programator (np jakbys chcial pisac w innym środowisku)

jest też 3 sposób

uzywa sie wtedy oprogramowania ARP i bootloadera w MCU do wgrania programu napisanego w dowolnym srodowisku

Płytka jest mozliwa do zaprogramowania poprzez RS232 na TTL czyli przez dowolny konwerter sygnałów COM i USB

źródło udostepniam , bo każdy może chciec zrobic coś po swojemu np zmienić czcionki na wyswietlaczu Smile czy choćby zmienic wyswietlacz 16x2 na np 20x4 - choc jest sztuczka prosta w uzyciu by zmienic rozmiar wyświetlacza z menu programu dostepne są 4 opcje:

1. 16x2 zwany Standart
2. 16x4 zwany Extended
3. 20x4 zwany BigDISPlay
4. 2x40 zwany SuperBIG

wymaga to jednak po zmianie wyswietlacza (na wyłaczonym układzie) zmiany ustawienia w menu i odłaczenia zasilania i ponownego podłaczenia

bez zmiany ustawienia każdy wyswietlacz jest traktowany jako 16x2
dzieki czemu mozna wyswietlic opcje na każdym wyświetlaczu i zmienic ustawienia

tak sie prezentuje jeden z wielu ekranów informacyjnych :
ten akurat pokazuje aktualną ilość przejechanych MIL na 1Galonie celowo tak bo blazer ma licznik w Milach i wskaznik paliwa w galonach:



a tak sie prezentuje ekran roboczy w prototypie.


a tu widok drugiego w moim Blazerze K5 z 1985 roku


Program nieposiada zbednych wodotrysków , jest ukierunkowany tylko i wyłącznie na informowanie o prędkości , przebytym dystansie , i spalaniu z dokładnością do 0,01L/m co jest bardzo istotne podczas eco-drivingu jak i w konkursach jazdy na kropelce w czym aktywnie biorę udział, program nie wymaga kalibracji działa od razu po podłączeniu , dodatkowo posiada mozliwość manipulowania wartościami podawanymi przez map sensor , oraz automatyczna konwersja sygnału z MAF na MAP - jest też mozliwość uzycia 4 zewnetrznych epromów przełączanych z menu , które moga zawierać mapy paliwa dla jednostki ECM - czyli taki miniaturowy Piggyback - z czasem dodam wiecej funkcji i zgodność z oprogramowaniem DET2 dla Ecumastera, program robi tez automatycznie zapis spalania do eeprom MCU (po właczeniu tej funkcji w menu)

to tyle jeśli idzie o kródki opis i charakterystyke działąnia
_________________
Subaru Libero SDX-SR 94"
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
adammada
Nowy


Dołączył: 19 Sie 2010
Posty: 3

PostWysłany: Pią Sie 20, 2010 9:40 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat:
1. Poprzez API przy pomocy Interfrejsu USB-UART


I ten interface jest już na płytce, tak jak w Arduino - wystarczy kabel USB?

Interesujące jest to zapisywanie w EEPROMIE, chociaż ja bardziej myślałem - skoro można podpiąć komputer, to czemu nie zbierać wszystkiego co się da od razu na komputer?

Cytat:
program nie wymaga kalibracji działa od razu po podłączeniu

??? To skąd zna "stałą wtrysku" ?

Te pozostałe możliwości to za dużo dla mnie - pewnie też skomplikowane w podłączeniu. Swoją drogą mam LPG sekwencyjne na STAG-300, więc coś-tam dało by się poustawiać.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
SunRiv
Zawsze na posterunku


Dołączył: 11 Lut 2009
Posty: 321
Skąd: Opole

PostWysłany: Sob Sie 21, 2010 8:00 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

interfrejs jest zewnętrzny wiec jest poprostu potrzebny kabel USB RS232 uart , moze byc to przejściówka od telefonu GSM - co redukuje koszty
jest to też zrobione dlatego żeby podłączyć ECO-Tunera do MCU poprzez ODB dzieki czemu bedzie można zczytywac i prezentować dane bezpośrednio na LCD (taki ODB READER) nad tym jeszcze pracuję


tak można i tak i tak , ale jest to wygodne gdyz można np jezdzic , a potem zrobic analizę na komputerze

niezna stałej wtrysku , ale jest ona nie potrzebna programowi gdyż stała jest wyliczana podczas jazdy autem i zapisana do eeprom działa to tak.

podczas jazdy program pobiera dane z sygnału VSS i INJ oraz na podstawie zadanej pojemności baka , korekta jest automatyczna bo mozna ale nie trzeba podłaczac przewodu do czujnika paliwa w baku,

mozesz w każdym momencie dotankować paliwo i jak masz podłaczony
przewodzik czujnika po uruchomieniu program ci powie ze tankowałeś tyle i tyle litrów i spyta czy to sie zgadza jak nie to wpisujesz prawidłową wartość poczym zapisuje w eeprom tankowanie / litrów

---

modyfikacja parametrów MAP sensora polega na zmianie jego napiecia
w dól lub w góre w zakresie pracy danego MAPA ,

działa to tak że regulując napięcie mapsensora informujesz ECU o konieczności zmniejszenia lub zwiększenia dawki paliwa
_________________
Subaru Libero SDX-SR 94"
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.nestor-electronic.pl Strona Główna -> Komputer pokładowy-zagadnienia ogólne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group