Forum www.nestor-electronic.pl Strona Główna www.nestor-electronic.pl
Forum sterowników procesorowych- programy BASCOM
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Pomiar spalania w maluszku :) (auto na gazniku lub diesel)

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.nestor-electronic.pl Strona Główna -> Komputer pokładowy-zagadnienia ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
rafal
Site Admin


Dołączył: 08 Lis 2007
Posty: 1180
Skąd: Olkusz

PostWysłany: Sob Gru 15, 2007 8:30 pm    Temat postu: Pomiar spalania w maluszku :) (auto na gazniku lub diesel) Odpowiedz z cytatem

Mam taki pomysł, ktoś tam chciał załozyc komputerek do maluszka, ale tam pojawia sie problem z odczytem spalania.

Myśle że mam na to pomysł Smile

A mianowicie, nalezy zbudować generatoor RC impulsów prostokątnych (na przykład na jednej bramce), do regulacji częstotliwości posłuzył by potencjometr.
Teraz gdybyśmy oske potencjometru sprzęzyli z ośką przepustnicy to wtedy im bardziej otwarta by była prezpustnica, tym większa by była częstotliwość generatora.

Wyjscie z generatora podłanczamy po wejście "wtrysk" w komputerku i będziemy mieli odczyt zużycia paliwa.

Oczywiścnie nie wiem na ile odczyt był by wiarygodny, należało by wykonać najmniej kilka prb z wartością potencjometriu (docelowo- częstotliwością generatorka), ale myśle że lepsze coś takiego niż nic.

Wiadomo że nigdy nie uzyskamy 100% dokładności, ale może komus sie uda zbliżyć do prawidłowych pomiarów.

Podobnie można by rozwiązać układ pomiary spalania w dieslu z mechaniczną pompą.

Jeśłi ktoś ma ochotę pokombinowac to chętnie podpowiem co i jak, jednak dobrze by było zeby ta osoba wiedziała co to jest generator Smile

Co wy na to ?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
LoLu
Zawsze na posterunku


Dołączył: 13 Lis 2007
Posty: 161
Skąd: Poznań (okolice) Nowy Tomyśl

PostWysłany: Sob Gru 15, 2007 9:11 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

taaa, tylko kto to skalibruje Very HappyVery HappyVery Happy
_________________
Od kiedy powstało GOOGLE pytania nie maja sensu ?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
rafal
Site Admin


Dołączył: 08 Lis 2007
Posty: 1180
Skąd: Olkusz

PostWysłany: Nie Gru 16, 2007 2:47 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ano jakiśnapaleniec który chce mieć taku ikład w aucie, generalnie sposób skalibrowanie nie jest taki skomplikowany trezba tyko poisiedziec i tyle Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
Miglandz
Stały bywalec


Dołączył: 11 Gru 2007
Posty: 145
Skąd: Żory

PostWysłany: Nie Gru 16, 2007 2:57 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

bardzo ciekawa koncepcja Smile jak dostane komputerek i uruchomie więkrzość funkcji to idzie sie nad tym zastanowić Smile
ale bardziej interesował by mnie obrotomierz Smile
_________________
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
LoLu
Zawsze na posterunku


Dołączył: 13 Lis 2007
Posty: 161
Skąd: Poznań (okolice) Nowy Tomyśl

PostWysłany: Nie Gru 16, 2007 9:42 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

przypomnij mi (bo jestem w robocie) później to podeśle ci ciekawy kit obrotomierza na diodach, tani ładny i prosty
_________________
Od kiedy powstało GOOGLE pytania nie maja sensu ?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
LoLu
Zawsze na posterunku


Dołączył: 13 Lis 2007
Posty: 161
Skąd: Poznań (okolice) Nowy Tomyśl

PostWysłany: Pon Gru 17, 2007 1:29 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

proszę- oto zgodnie z obietnicą link do wypasionego obrotomierza
http://sklep.avt.pl/go/_info/?id=45253
_________________
Od kiedy powstało GOOGLE pytania nie maja sensu ?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
LoLu
Zawsze na posterunku


Dołączył: 13 Lis 2007
Posty: 161
Skąd: Poznań (okolice) Nowy Tomyśl

PostWysłany: Pon Gru 17, 2007 1:49 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

a tu odpowiednik przekaźnika półprzewodnikowego - tyle że tańszy i .... większy Very Happy
http://sklep.avt.pl/go/_info/?id=32041
_________________
Od kiedy powstało GOOGLE pytania nie maja sensu ?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
rafal
Site Admin


Dołączył: 08 Lis 2007
Posty: 1180
Skąd: Olkusz

PostWysłany: Pon Gru 17, 2007 11:12 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

jełśi chodzi o przekanzik półprzewodnikowy to przeciez taki sam schemacik dokładam w komplecie Smile

Ale niesttey orginalneprzekazniki połprzewodnikowe wychodzą drogo Sad

Jak ktoś potrafi lepiej samemu zrobić Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
Miglandz
Stały bywalec


Dołączył: 11 Gru 2007
Posty: 145
Skąd: Żory

PostWysłany: Pon Gru 17, 2007 8:42 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

lolu powiem tak obrotek na diodach mam Smile ale mnie to nie wystarcza Smile mam też obrotek wskazówkowy Smile ale tez mi sie nie podoba Razz wiec chce LCD Smile
_________________
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
LoLu
Zawsze na posterunku


Dołączył: 13 Lis 2007
Posty: 161
Skąd: Poznań (okolice) Nowy Tomyśl

PostWysłany: Pon Gru 17, 2007 11:45 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Żebyś czasem przerostu treści nad formą nie zrobił z tego bąbla Very Happy. A silnik odrzutowy (sterowany komputerkiem hehehhehhe) kiedy montujesz ?
_________________
Od kiedy powstało GOOGLE pytania nie maja sensu ?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Miglandz
Stały bywalec


Dołączył: 11 Gru 2007
Posty: 145
Skąd: Żory

PostWysłany: Wto Gru 18, 2007 2:35 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

wplanach swap niby jest ale czy kasy starczy to inna sprawa Smile 903 zamiast 650 wystarczy Smile
_________________
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
hurragan
Nowy


Dołączył: 08 Lut 2008
Posty: 26
Skąd: Poznan

PostWysłany: Pią Lut 08, 2008 7:40 pm    Temat postu: spalanie w maluchu Odpowiedz z cytatem

Moze by tak elektrozawor do benzyny otwierajacy sie jak wtryskiewicz i dopuszczajacy benzyne do gaznika.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
hurragan
Nowy


Dołączył: 08 Lut 2008
Posty: 26
Skąd: Poznan

PostWysłany: Pią Lut 08, 2008 7:55 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

otwieral by sie zawsze na ten sam czas,generator by decydowal o czestotliwosci otwarcia,a o tym czy ma sie otwozyc sterowal by wskaznik poziomu benzyny w komorze plywakowej gaznika.Czas otwarcia by zliczal komputer i wyliczal ile silnik spala.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
hurragan
Nowy


Dołączył: 08 Lut 2008
Posty: 26
Skąd: Poznan

PostWysłany: Nie Lut 10, 2008 8:38 pm    Temat postu: Re: Pomiar spalania w maluszku :) (auto na gazniku lub diese Odpowiedz z cytatem

rafal napisał:
Mam taki pomysł, ktoś tam chciał załozyc komputerek do maluszka, ale tam pojawia sie problem z odczytem spalania.

Myśle że mam na to pomysł Smile

A mianowicie, nalezy zbudować generatoor RC impulsów prostokątnych (na przykład na jednej bramce), do regulacji częstotliwości posłuzył by potencjometr.
Teraz gdybyśmy oske potencjometru sprzęzyli z ośką przepustnicy to wtedy im bardziej otwarta by była prezpustnica, tym większa by była częstotliwość generatora.

Wyjscie z generatora podłanczamy po wejście "wtrysk" w komputerku i będziemy mieli odczyt zużycia paliwa.

Oczywiścnie nie wiem na ile odczyt był by wiarygodny, należało by wykonać najmniej kilka prb z wartością potencjometriu (docelowo- częstotliwością generatorka), ale myśle że lepsze coś takiego niż nic.

Wiadomo że nigdy nie uzyskamy 100% dokładności, ale może komus sie uda zbliżyć do prawidłowych pomiarów.

Podobnie można by rozwiązać układ pomiary spalania w dieslu z mechaniczną pompą.

Jeśłi ktoś ma ochotę pokombinowac to chętnie podpowiem co i jak, jednak dobrze by było zeby ta osoba wiedziała co to jest generator Smile

Co wy na to ?
Pomiar otwarcia przepustnicy do wyliczen spalania to zly pomysl,bo przeplyw powietrza nie jest wprost proporcjonalny do otwarcia przepustnicy,a po drugie przy malych jej otwarciach benzyny wlatuje 2 razy wiecej-mieszanka jest mocno wzbogacana-to taka gaznikowa tradycja.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
hurragan
Nowy


Dołączył: 08 Lut 2008
Posty: 26
Skąd: Poznan

PostWysłany: Nie Lut 10, 2008 9:19 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Udalo mi sie kupic (przed dwoma laty)w sklepie z czesciami do wartburga przeplywomierz do benzyny.Orginalnie w wartburgu wspolpracowala z nim jako osobna czesc elektroniczna linika swiecacych diod,pokazujaca ekonomiczne spalanie."Przeplywomierz"to wiatraczek,jego lopatki przyslaniaja i odslaniaja fotokomorke.Jest do tego podlaczona elektronika z wyjsciem 3 przewodami-2 to zasilanie,trzeci-sygnal.Podlaczylem sie pod sygnal z 1megaom a do tego prosty wzmacniacz na jednym(albo 2-niepamietam dokladnie)tranzystorach.Mial on sterowac licznikiem do roweru,niestety licznik nie chcial dzialac.Nastepnie przerobilem to na przekaznik,ale licznika juz nie podlaczylem bo mi sie zgubil.Miedzyczasie po tym jak licznik nie zadzialal podlaczylem sluchawki do lokmena i po montazu w samochodzie (fiat uno 1,0L)przejechalem ok 300km.W sluchawkach bylo slychac stukanie,przy predkosciach ponizej 100km/h o czestotliwosciach takich ze przekaznik maly(Relpol)powinien zdazyc.Stukanie mi pokazalo ze czasami zaworek od plywaka sie nie zamyka i po wjechaniu w koleine/dziure przy 40km/h paliwa zaczyna wlatywac do silnika jak przy 70km/h przez 15 sekund,i wcale tego sie nie czuje by chociaz odrobine od tej dodatkowej benzyny samochod zwiekszyl predkosc.Szukalem wady(dla mojego zastosowania) tego przeplywomierza i niestety znalazlem.Przy obrotach biegu jalowego cieplego silnika wiatraczek przestaje sie krecic.Zmiezylem podlaczajac sie do butelki z benzyna ile spala silnik przy tych obrotach.Wyszlo 0,75litra/h.Przeplywomierz kosztuje w sklepie 86zl,na allegro nie patrzylem czy jest sprzedawany.Gdyby do niego podlaczyc komputer i skalibrowac go przy jezdzie gdy obrotow biegu jalowego sie nie uzywa to moglo by byc z tego calkiem przydatne urzadzenie.Ile maluch pali na jalowym to niewiem,kiedys jezdzilem maluchem i spalal wiecej od uno pozamiastem, w miescie to by wychodzilo,ze pali tylesamo.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Miglandz
Stały bywalec


Dołączył: 11 Gru 2007
Posty: 145
Skąd: Żory

PostWysłany: Nie Lut 10, 2008 10:27 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

no no interesujący pomysł Smile jak naprawie malca to może sie skusze i potestuje Smile
_________________
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
zezuama
Nowy


Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 4

PostWysłany: Wto Lut 19, 2008 9:20 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

pomysł z elektrozaworem nie jest taki zły jednakże trzeba spełnić kilka warunków, a mianowicie, trzeba zadbać o wyrównanie ciśnienia paliwa między pompką a gażnikiem i wyeliminować efekt pulsowania najlepiej rezygnując z pompki przeponowej na rzecz elektrycznej, a sam zawór
sterować pływakiem gaźnika, wtedy powrót paliwa z gaźnika jest niepotrzebny. równolegle z włączeniem elektrozaworu włączamy generator impulsów i dalej to już z górki. dokładność całego ustrojstwa będzie ściśle zależna od stabilności ciśnienia paliwa.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
hurragan
Nowy


Dołączył: 08 Lut 2008
Posty: 26
Skąd: Poznan

PostWysłany: Wto Mar 25, 2008 6:19 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zastanawiam sie jak by wykombinowac czujnik drogi.Najprosciej i najdrozej isc do firmy zakladajacej taksometry do taksowek by zalozyli impulsator na linke od predkosciomierza wchodzaca do skrzyni biegow.Chcialbym miec to po najnizszych kosztach.Jedyny pomysl jaki mam to zamontowac magnes(moze neodymowy) na polos(walek napedzajacy kolo) i obok kantaktron albo halotron.Jakt ktos ma na ten temat jakis inne pomysly to prosze je opisac.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
jackow2
Bardzo zaangażowany


Dołączył: 03 Mar 2008
Posty: 108
Skąd: Kraków

PostWysłany: Wto Mar 25, 2008 8:19 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

już pisał "rafal" dokup i przyłóż hallotron do prędkościomierza - jak najbliżej wirującego magnesu w prędkościomierzu - najtaniej - najprościej - najszybciej
_________________
Jacek z Krakowa
Nubira 2.0 1998 - PB + LPG
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
SunRiv
Zawsze na posterunku


Dołączył: 11 Lut 2009
Posty: 321
Skąd: Opole

PostWysłany: Pią Lut 13, 2009 4:33 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Co do kombinowania z generatorami i przewływomierzami i zaworami to bez sensu troche - chyba proscie by było zaadoptować do malucha monowtrysk z poldka - wtryskiwacz ma , a reszta to gaznik Smile

z wysterowaniem tez niema problemu poldkowego modól kosztuje grosze jedyne co by trzeba jeszcze zmienic to maluchowska pompe paliwa na elektryczną i gotowe.
_________________
Subaru Libero SDX-SR 94"
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
hurragan
Nowy


Dołączył: 08 Lut 2008
Posty: 26
Skąd: Poznan

PostWysłany: Sro Lut 18, 2009 5:29 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

SunRiv napisał:
Co do kombinowania z generatorami i przewływomierzami i zaworami to bez sensu troche - chyba proscie by było zaadoptować do malucha monowtrysk z poldka - wtryskiwacz ma , a reszta to gaznik Smile

z wysterowaniem tez niema problemu poldkowego modól kosztuje grosze jedyne co by trzeba jeszcze zmienic to maluchowska pompe paliwa na elektryczną i gotowe.

No i jeszcze sondę lambda wspawać to by się sterownik zaadaptował do innego silnika.Tylko jeżeli chodzi o malucha to ten silnik mocno częsie i czy przewód od sondy by się od tego ułamywał.Pozostaje jeszcze jakiś emulator czujnika obrotów silnika i jego położenia-kłopot bo tarcza ma 5 znaków,gdyby były 4 to by się wzieło do obróbki sygnał z cewki a tak nie wiadomo czy to by działało.No chyba ,że jeszcze tarczę z nacięciami by się jeszcze jakoś przykręciło.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
SunRiv
Zawsze na posterunku


Dołączył: 11 Lut 2009
Posty: 321
Skąd: Opole

PostWysłany: Sro Lut 18, 2009 9:49 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

z sadą niema problemu w moim starym subarku na gazniku był - wredny egzemplaz silnik leżący 3 cylindry i gaznik poziomy hitachi - masakra, sąda była wcisnieta za katalizator i jedyne co robila to gasila silnik jak sie zabardzo zgrzała Smile w nowym to juz nawet zczytuje coprawda też 3 tłoki tak samo ułozone , ale zato MPI z STI Smile

Kabelki sie nie oberwa jak dasz odpowiednio dłuzszy - w maluchu swego czasu miałem zawsze urywajacy sie kabelek od przerywacza , az dałem pożadny zapas i problem zniknoł Smile

owszem znaków jest 5 , ale odczyt mozna usrednic do 3 pól odczytowych i posadzic tam jakieś neodymy i zamontować hala.
co do impulsów z cewki to tez niema z nimi problemu bo maluch ma 2 gary , a cewka 2 biegunowa podaje iskrę jednocześnie na obie świece co daje nam 2 impulsy na obrót wału .
zawsze mozna zaszaleś i wsadzic do kaszlaka silnik z charadki 1.0 w dieslu z turbinka Smile
_________________
Subaru Libero SDX-SR 94"
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
hurragan
Nowy


Dołączył: 08 Lut 2008
Posty: 26
Skąd: Poznan

PostWysłany: Nie Lut 22, 2009 11:23 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

[quote="SunRiv"]



(owszem znaków jest 5 , ale odczyt mozna usrednic do 3 pól odczytowych i posadzic tam jakieś neodymy i zamontować hala).
-tego nie rozumiem
(co do impulsów z cewki to tez niema z nimi problemu bo maluch ma 2 gary , a cewka 2 biegunowa podaje iskrę jednocześnie na obie świece co daje nam 2 impulsy na obrót wału )
-2 cylindry i 1 cewka to 1 iskra na 1 obrót wału.Polonez z wtryskiem opla ma 4 cylindry i 2 cewki(1 cewka na 2 świece),na 1 obrót wału 2 iskry.Nie widziałem tego koła ze znakami tylko czytałem w gazecie z 92r w opisie poloneza 1,5L.-1 czujnik zczytuje położenie GMP 1 cylindra i równocześnie ten sam czujnik czyta GMP pozostałych tłoków.W innych samochodach są 2 czujniki jeden do GMP pierwszego cyl.,drugi do GMP wszystkich cyl.-a to wydaje się łatwiejsze.Polonez 1,5 miał 2 programy jeden do katalizatora,drugi bez katalizatora i ten drugi wydaje się być lepszy jak będzie miał lepsze mapy wtrysku na zimnym silniku.
Na allegro kompy są ale nie znalazłem wtyczki z kawałkiem wiązkiprzewodów do niego-a bez tego to duże utrudnienie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
chudson
Nowy


Dołączył: 18 Kwi 2012
Posty: 3

PostWysłany: Sro Kwi 18, 2012 2:23 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Myślę ,że do podłączenia się w gaźnikowcu dało by się wykorzystać tani i łatwo dostępny na szrotach czujnik podciśnienia w kolektorze dolotowym,który moze bez problemu działać jako ekonomizer. Tylko ,że sygnał był by całokowicie inny , nie impulsowy a oporowy.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
rafal
Site Admin


Dołączył: 08 Lis 2007
Posty: 1180
Skąd: Olkusz

PostWysłany: Sro Kwi 25, 2012 12:12 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

miałem kiedys pomysł aby tak zrobić ay sobie zrobic wyjscie impulsowe musiał bys na wejsciu zastosowac jakiś generator ze zmiennym wypełnieniem oporowe- na przykład na mn555

po podłączeniu do komputerka miał być wskazania zuzycia paliwa- jednak nie spodziewał bym sie że beda dokładne
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
chudson
Nowy


Dołączył: 18 Kwi 2012
Posty: 3

PostWysłany: Wto Maj 15, 2012 12:23 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Powinny być wyniki w miarę dokładne , w autach gaźnikowych podciśnienie jest przeciwproporcjonalne do spalanego paliwa więc wskazania powinny być miarodajne. A przynajmniej nie mniej miarodajne niż potencjometr otwarcia przepustnicy.

Oczywiście najpewniejsze było by napisanie jakiegoś logarytmu obliczającego stosunek podciśnienia w kolektorze do obrotów silnika i wtedy dane powinny być optymalne do obliczeń spalania
,Ale patrząc na to jak mało jest aut gaźnikowych i to ,że są to najczęściej stare pojazdy to opłacalność grzebania z takim komputerkiem jest znikoma.

Zamiast czujnika podciśnienia można by użyć przepływomierza powietrza ale to jeszcze droższa koncepcja więc należy zostawić ją w fazie rozmyślań Wink

Dziwi mnie ,że Chińczycy do dziś nie wyprodukowali taniego uniwersalnego komputerka pokładowego.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.nestor-electronic.pl Strona Główna -> Komputer pokładowy-zagadnienia ogólne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group