Forum www.nestor-electronic.pl Strona Główna www.nestor-electronic.pl
Forum sterowników procesorowych- programy BASCOM
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Problem kalibracj Komp. Pokł. w TdiPD (pompo wtryski)

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.nestor-electronic.pl Strona Główna -> Komputer pokładowy- DIESEL !
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
piotrek_02ks
Nowy


Dołączył: 19 Kwi 2009
Posty: 17
Skąd: woj. Maz.

PostWysłany: Nie Paź 25, 2009 9:19 pm    Temat postu: Problem kalibracj Komp. Pokł. w TdiPD (pompo wtryski) Odpowiedz z cytatem

Witam
Niedawno jak w kwietniu tego roku zakupiłem na allegro "Komputer Paliwa" – taki zestaw http://nestor19.webd.pl/sklep/product_info.php?cPath=54&products_id=133
w wersji 5.0 i zamontowałem w swoim aucie http://www.nestor-electronic.pl/forum/viewtopic.php?t=908 . No oczywiście problem malejących impulsów w dieslach, a mianowicie:
Kalibracja wyglądała następująco: zrobiłem ją idealnie na odcinku 7km (jak dodawałem gazu to wartość Inj wahała się w granicach 128000 i malała, a jak zdejmowałem nogę z gazu to wahała się w okolicach 135000 i rosła wzwyż, następnie wszystko podałem tak jak komp. mi podawał informacje (i wyszło: vss 3593, Jnj 25907, przejechałem 7km, normę jaką mu wpisałem to 5l/100km). Po wyłączeniu go i ponownym włączeniu jak jeździłem po mieście zauważyłem że jak bardzo go piłowałem to spalanie malało do ok 7-6l/100km, a jak jeździłem delikatnie to spalanie rosło nawet do 15l/100km. Jak natomiast stałem w miejscu to pokazywał mi że auto spala 5,1l/h (jak stojąc w miejscu dodawałem ostro gazu to spadało do 4,8l/h, a jak zdjąłem nogę z gazu to wzrosło do 5,4l/h i potem obroty wyrównały się ponownie do 5,1l/h). A i najważniejsze jak najpierw robiłem próbną kalibrację automatyczną na włączonym tylko zapłonie (czyli silnik nie pracował a pojazd stał w miejscu) to wartość d=0 w=140348 na przemian z 140349, a nie w=0, a Inj=31175.
Dlatego teraz niedawno zakupiłem sobie również na allegro Programator USB AVR – taki zestaw
http://nestor19.webd.pl/sklep/product_info.php?cPath=25_38&products_id=116 i ściągnąłem to co potrzeba z tond http://www.nestor-electronic.pl/forum/viewtopic.php?t=417 po to aby wgrać sobie do komputerka ten program na odwrotne impulsy.
No i wgrałem sobie ale tylko ten (drugi z tond)
http://www.nestor-electronic.pl/forum/viewtopic.php?t=557
chodzi mi na komputerku a żaden inny nie chce, nawet próbowałem wgrać te nowsze wersje czyli 5.1 lub 5.11 wszystkie z tego forum, nawet chciałem wgrać wersję 4.99 oczywiście wszystkie wybierałem tylko na atmegę32. I żaden inny nie chce mi chodzić – na wyświetlaczu mruga mi tylko pierwsza linijka, albo wcale się nie chce włączyć. Tylko ten jeden wsad w/w mi chodzi, ale też niedokładnie, a mianowicie: kalibrację robiłem tak samo jak wyżej ( trasa 5km, spalanie wpisałem 5l/100km, i wyszło: vss 3592, Jnj 25620, a podczas kalibracji jak dodawałem gazu to wartość Inj wahała się w granicach 128000 i malała, a jak odejmowałem gazu to wahała się w okolicach 135000 i rosła wzwyż – czyli wszystko podobnie jak wyżej (nawet pomyślałem że musiałem wgrać do niego ten sam wsad jaki był wgrany oryginalnie).
A jednak nie: po ponownej kalibracji automatycznej, wpisaniu wszystkich danych jak wyłączyłem i ponownie włączyłem to komputerek pokazywał że podczas dodawania gazu spalanie rosło a podczas delikatnej jazdy spalanie malało (więc ok odwróciło te impulsy), ale ogólnie wartości spalania wahała się od 0,1l/100km do 0,9l/100km, a na postoju 0,2l/h, hamowanie silnikiem 0l/100km.
Pomocy!!! Przewalam te forum chociaż z czasem u mnie jest krucho. Może jakaś poprawka potrzebna w tym wsadzie, a i dlaczego po wgraniu nowego wsadu dalej podczas kalibracji automatycznej przy nie pracującym silniku wartość w=140349, a nie np.: w=0, a wartość impulsów podczas dodawania gazu ma rosnąć czy ma maleć ? – chociaż na forum znalazłem że powinna rosnąć, a u mnie zawsze maleje – nawet jak wgrałem ten wsad na odwrotne impulsy. A i dlaczego inne wsady nie chcą mi chodzić na tym komputerku tylko ten jeden w/w ?
Nadmieniam że wszystko mam dobrze podłączone na 100%.
_________________
skoda octavia 1.9TdiPD 77kW (silnik na pompo wtryskach)


Ostatnio zmieniony przez piotrek_02ks dnia Sob Lis 07, 2009 1:16 pm, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
rafal
Site Admin


Dołączył: 08 Lis 2007
Posty: 1180
Skąd: Olkusz

PostWysłany: Nie Paź 25, 2009 9:51 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

pewnie wgrywasz wsad bo dużej płytki a masz małą, wiec odszukaj odpowiedni wsad czyli do duejpłytki i wtedy napewn zadziała, nie jestes pierwszy który to wgrywa i probemu nie ma
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
piotrek_02ks
Nowy


Dołączył: 19 Kwi 2009
Posty: 17
Skąd: woj. Maz.

PostWysłany: Pon Paź 26, 2009 6:51 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ja kupiłem komputer samochodowy w obudowie, a tam jest jedna duża płytka z przylutowaną na stale atmegą32.
1. Czyli mam szukać programy na dużą płytkę. Czy tak, czy coś źle rozumuje Question
2. A co z tymi malejącymi impulsami przy dodawaniu gazu. Tak ma być pomimo wgrania odwrotnych impulsów Question Bo są to nadal malejące impulsy, od wartości 140349 maleją w dół czyli do 0 .
3. No i najważniejsze: Co z tymi malutkimi wartościami spalania rzędu od 0.1 do 0.9l/100km Question (na 1biegu jak go piłuję to spal. chwil. dochodzi do 1,3l/100, na 5 biegu przy delikatnej jeździe 0,3l/100, w miejscu na biegu jałowym jak stoi w miejscu0,2 do 0,3l/h, średnie spalanie po przejechaniu już około 20km wynosi 0,8l/100). Przecież kalibrację automatyczną wykonałem prawidłowo. Nadmieniam iż drogę pokazuje mi idealnie (tzn: przebyte kilometry, bo prędkość to auto odrobinę zawyża - tzn: przy 100km/h około 5km/h).
_________________
skoda octavia 1.9TdiPD 77kW (silnik na pompo wtryskach)
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
rafal
Site Admin


Dołączył: 08 Lis 2007
Posty: 1180
Skąd: Olkusz

PostWysłany: Sro Paź 28, 2009 9:25 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jełsi kupieś kompa w obudowie to wgrywasz oprogramowania od "mini płytki" to ten sam program.

Jełśi chodzi o diesla to niestety ale czasem zmiana programu nie wystarcza, ktoś tam opisywał na forum jak podłączyć do diesla common really, wiec moze to u ciebo to podobna zasada działania
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
piotrek_02ks
Nowy


Dołączył: 19 Kwi 2009
Posty: 17
Skąd: woj. Maz.

PostWysłany: Czw Paź 29, 2009 9:51 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Przepraszam że tak zawracam głowę Smile , ale mam jeszcze jedno pytanie na które nie dostałem odpowiedzi.
Czy te impulsy podczas kalibracji przy dodawaniu gazu powinny rosnąć ( powiedzmy od 0 do jakiejś tam wartości), czy powinny maleć (od 140349 w stronę 0 - tak jak jest to u mnie{w granicach od ok133201min obroty silnika do ok116710max obroty silnika} Question , tak jak opisywałem w powyższych postach.
Jak to ma być, aby ta praca komputerka była właściwa z prawidłowymi wskazaniami Question bo niektórzy na forum opisują że ma rosnąć, a niektórzy piszą że ma maleć.
A i czy to rozwiązanie
http://nestor-electronic.pl/forum/viewtopic.php?t=556
może pomóc w moim problemie jaki opisywałem w pkt.3 w powyższym poście Question
_________________
skoda octavia 1.9TdiPD 77kW (silnik na pompo wtryskach)
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
rafal
Site Admin


Dołączył: 08 Lis 2007
Posty: 1180
Skąd: Olkusz

PostWysłany: Pią Paź 30, 2009 9:00 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

impulsy mają maleć
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
piotrek_02ks
Nowy


Dołączył: 19 Kwi 2009
Posty: 17
Skąd: woj. Maz.

PostWysłany: Sro Lis 04, 2009 10:17 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

No to jest ok. Spróbuję jeszcze pokombinować z przesunięciem skali w: do 0 przy maksymalnie obciążonym silniku. Z kondensatorami już troszkę kombinowałem (przesunąłem wartość w: o jakieś 20000 w stronę 0, ale to jeszcze trochę za mało), spróbuję jeszcze z rezystorem ( będę po kilka kilo odejmował). Idea
_________________
skoda octavia 1.9TdiPD 77kW (silnik na pompo wtryskach)
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
piotrek_02ks
Nowy


Dołączył: 19 Kwi 2009
Posty: 17
Skąd: woj. Maz.

PostWysłany: Sob Lis 07, 2009 9:45 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Kombinowałem, kombinowałem…
Najpierw zacząłem próby z kondensatorami – do około 500nF udało mi się przesunąć skalę „w” o kilka tysięcy w kierunku 0, ale max do wartości 110000 przy max obciążeniu silnika (4900 obr/min). Powyżej 500nF zaczął mi się pokazywać na desce zegarów błąd wtrysków (mruganie kontrolki świecy żarowej). Czyli dalej już nie dało rady wstawiać kondensatorów o wyższych wartosciach.
Następnie poczytałem na forum i zacząłem próby ze zmianą wartości rezystora w układzie dopasowywującym do wtryskiwacza z 47k do 33k potem 19k – również spadło mi ogólnie o 2000 ale to wciąż było za mało i „w” wynosiło przy max obciążeniu silnika grubo ponad 100000, a pozatym zaczęły się pokazywać pierwsze błędy w komputerku pokładowym (dziwne znaki na wyświetlaczu, albo gdy podczas kalibracji hamowałem silnikiem to zamiast pokazywać 0l/100, to pokazywał np. 34l/100- czyli „w” spadało do „0”) przez co musiałem go często restartować, a nawet kilka razy wgrywałem nowy wsad.
… ale w końcu EUREKA !!! Very Happy wykombinowałem . Problem rozwiązała „dioda prostownicza” (np.: 1N4007) , którą należy wlutować za wtryskiwaczem a przed układem dopasowywującym – oczywiście kreska, lub kropka tej diody w kierunku układu dopasowywującego. Dopiero wtedy kondensatorkiem można sobie przesuwać skalę tak, jak potrzebuje tego użytkownik danego auta:
Kondensator jaki dopasowałem u siebie to 32nF (10nF + 22nF – zlutowane równolegle), którego jedną nóżkę wlutowujemy między tą diodę a rezystor, a drugą przylutowałem do masy ( jak to robili inni użytkownicy opisujący montaż komputerka na tym forum) i…
- max obciążenie silnika (4900 obr/min) – w:104 (czyli prawie równe 0),
- obroty silnika na biegu jałowym (luz) – w:92000,
- hamowanie silnikiem (lub tylko przekręcony zapłon) – w:140350.
Jak widzicie mam wykorzystaną całą skalę wartości „w” (oczywiście widoczną tylko podczas kalibracji automatycznej). Oczywiście rozwiązanie problemu jest dla silników diesla na pompo wtryskach. A może i w common rail też, a może i w niektórych benzyniakach Wink . Zawsze można spróbować. W każdym bądź razie takie podłączenie diody prostowniczej silnikowi nie powinno zaszkodzić, a być może pomoże w idealnej kalibracji komputerka . Oczywiście wszystkie elementy w układzie dopasowywującym wlutowałem z powrotem oryginalne – doszła tylko dioda prostownicza i kondensator 32nF. Jutro albo w wolnej chwili wykonam kalibrację na trasie, wtedy dopiszę jakie wartości mi wychodzą. Jak dociągnę to do końca wówczas zamknę temat, a na razie czytajcie, korzystajcie a w razie coś pytajcie – jak będę wiedział to odpowiem na pytania.
Smile
_________________
skoda octavia 1.9TdiPD 77kW (silnik na pompo wtryskach)
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
piotrek_02ks
Nowy


Dołączył: 19 Kwi 2009
Posty: 17
Skąd: woj. Maz.

PostWysłany: Wto Gru 01, 2009 5:37 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Po kilku ręcznych kalibracjach (i tankowaniach) pokazuje mi prawie idealnie - miałem ostatnio przekłamanie o około 0,15l. Ale mam jeszcze małe ale odnośnie spalania, a mianowicie:
po 1 - jak auto stoi w miejscu to przy rozgrzanym silniku do właściwej temperatury, na biegu jałowym pokazuje mi 2,2l/h (mechanik jak podłączył mi CDIFa to pokazywał w laptopie 0,6l/h)- która wartość jest prawdziwa ?
po 2 - na trasie przy prędkości 90km/h spalanie chwilowe pokazuje mi 3,8l/100, a przy 100km/h ok 4l/100 (według instrukcji mam 4,2 - 4,5l/100km w trasie - chociaż te normy uważam że i tak są sporo zaniżone) - pomimo iż spalanie średnie wyliczone z auta jest prawie idealne ze spalaniem średnim jakie wyliczył komputerek po kilku ręcznych kalibracjach wykonanych prze ze mnie.

Kalibrację ręczną przeprowadzam w następujący sposób:
- Jak zapali mi się kontrolka rezerwy, zjeżdżam na najbliższe pobocze i spisuję ile aut o mi przejechało i wyliczam średnie spalanie z tego przejechanego dystansu za te 50zł (ostatnio 12,25l).
- Następnie odczytuję średnie spalanie z komputerka i porównuję je - wychodzi idealnie (ostatnio wyszło mi 7,6l/100 - jeżdżę tylko po mieście i to na krótkich odcinkach 3,4,5 km), a ilość spalonego paliwa pokazał mi 12,4l, a do auta wlane faktycznie było 12,25l - z tond ta różnica 0,15l.
- Następnie kasuję komputerek, oraz kilometry w aucie i jadę do CPN-u (oczywiście tankuję zawsze z tego samego CPN-u i tego samego dystrybutora) - znowu za 50 zł i tak jeżdżę do następnej kontrolki rezerwy - oczywiście wiem że ceny paliw się zmieniają dlatego spisuję ilość zatankowanego paliwa.


Robię kalibrację ręczną na mieście i już prawie go ustawiłem z faktycznym spalaniem no i z faktyczną przebytą drogą.
Jeszcze muszę sprawdzić go na dłuższym odcinku trasy, bo nie podoba mi się te chwilowe spalanie na trasie - ale jak będzie ok to już nie będę nic kombinował. A jak będzie źle - będę dalej kombinował (myślę o znalezieniu sygnału spalania z ECU i podpiąć go tam).
Idzie zima i mam też okazję sprawdzić go w warunkach niskiej temperatury (o ile jak się nadarzy okazja Wink ).
_________________
skoda octavia 1.9TdiPD 77kW (silnik na pompo wtryskach)
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
piotrek_02ks
Nowy


Dołączył: 19 Kwi 2009
Posty: 17
Skąd: woj. Maz.

PostWysłany: Wto Sty 05, 2010 12:19 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Uważam że już mogę zakończyć temat moich problemów z tym komputerkiem.
Wszystko chodzi jak trzeba. Sprawdziłem go i w warunkach bardziej chłodniejszych gdzie pali więcej (np śr.= ok8,9l/100km - tylko jazdy miejskiej na odcinkach 3,4,5km przy temp śr. ok. -10*C), jak i w warunkach cieplejszych gdzie pali mniej (np śr.= ok7,6l/100km - również tylko jazdy miejskiej na odcinkach 3,4,5km przy temp śr. ok. 0*C).
W trasie ostatnio pokazał mi na liczniku dziennym 4,6l/100km.
Kabelków nigdzie nie przepinałem, tylko mam tak podłączone jak jest to w opisie pana Rafała (kabelek vss na sygnał drogi który mam w liczniku, a kabelek wtrysk mam podłączony pod wtryskiwacz).
REASUMUJĄC:
Ile paliwa wlewam, tyle komputerek mi pokazuje przy kolejnym tankowaniu ile spaliłem. Różnica czasami waha się w granicach ok 0,1l która może być spowodowana - że akurat auto mogło stać lub jechać z innym pochyleniem kiedy to wskazówka stanu paliwa osiągnęła punkt na którym sczytywałem dane z komputerka (ja obrałem pierwszą czerwoną kreskę rezerwy po ostatniej białej).
Po czym resetowałem te dane, a następnie ponownie tankowałem pojazd.
Jeszcze raz gratulacje dla pana Rafała za ten komputerek Smile ,
a pozostali którzy maja podobne problemy do moich z tym komputerkiem niech czytają
mój post może komuś to coś pomoże, ewentualnie odpowiem na pytania jak coś będę wiedział.
Pozdrawiam i wszystkiego najlepszego w nowym roku Very Happy .
_________________
skoda octavia 1.9TdiPD 77kW (silnik na pompo wtryskach)
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.nestor-electronic.pl Strona Główna -> Komputer pokładowy- DIESEL ! Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group